Festiwal Muzyki Świata Ogrody Dźwięków - dzień 2

Festiwal Muzyki Świata Ogrody Dźwięków - dzień 2

To wydarzenie już się odbyło. Może zainteresują cię nasze inne propozycje.

Podobne imprezy znajdziesz w kategorii Muzyka.

Festiwal Muzyki Świata Ogrody Dzwięków

Katowice Miasto Ogrodów Instytucja …

Wystąpią:
- Maria Pomianowska i Kinior „Smok Dwugłowy” (PL)
- Cie Rassegna (FR)
Ceny biletów:
    - 15zł

Szczegóły wydarzenia

Festiwal Muzyki Świata Ogrody Dźwięków

Maria Pomianowska & Kinior – Smok Dwugłowy

„Smok Dwugłowy” jest owocem spotkania Marii Pomianowskiej, pierwszej damy muzyki etnicznej, i Włodzimierza „Kinor” Kiniorskiego, wybitnego saksofonisty i kompozytora. Zarówno Pomianowska jak i Kinior słyną ze swoich muzycznych poszukiwań, pasji tworzenia i odważnych, bezkompromisowych realizacji. Maria Pomianowska od lat łączy miłość do muzyki z pasją etnologa. Bada dawną muzykę etniczną i uczestniczy w międzynarodowych projektach muzycznych w krajach arabskich i azjatyckich. „Kinior”, choć kojarzony najczęściej z jazzem, inicjował i realizował projekty world music.

Tych dwoje muzycznych gigantów spotkało w projekcie „Smok Dwugłowy”. Efekt jest fascynujący. Powstała muzyka pozbawiona  kontekstu kulturowego i stanowiąca swoisty muzyczny eklektyzm, przesycona prawdziwymi, nie udawanymi emocjami. Maria Pomianowska prezentuje zaskakująco świeże interpretacje piosenek ludowych, zaś Włodzimierz Kiniorski umieszcza je w elektronicznych, głębokich i przestrzennych aranżacjach. Artyści odkrywają nowe muzyczne lądy i pokazują ciągle nowe, dotąd nie wykorzystane możliwości polskich instrumentów dawnych. W tradycyjnych melodiach tkwią ciągle niezbadane pokłady, które kuszą swym bogactwem a elektroniczna aranżacja stanowi ich naturalne rozwinięcie i dopełnienie. Maria Pomianowska prezentuje tu fidel płocką, sukę biłgorajską, gadułkę, morin-hur oraz użycza swojego głosu, zaś Włodzimierz Kiniorski wniósł w ten projekt grę na saksofonie, klarnecie, perkusjonaliach, a także jest autorem aranżacji elektronicznych, realizacji dźwięku i obsługi animacji.   

Cie Rassegna

Basen Morza Śródziemnego to kolebka cywilizacji i niewyczerpalne źródło muzycznych inspiracji. Bruno Allary i jego zespół czerpie z nich pełnymi garściami. Bruno Allary jest założycielem i liderem zespołu. Gitarzysta i dyrektor artystyczny, którego muzyczna osobowość ukształtowała się pod wpływem tak unikalnych okoliczności, że dziś w sposób naturalny łączy zdawałoby się odległe światy jazzu i flamenco. Przez dziesięć lat akompaniował różnym artystom, śpiewającym „muzykę śródziemnomorską”. Gdy w 2002 roku założył w Marsylii Cie Rassegna, był już dojrzałym artystą, mającym swój pogląd na muzykę regionu i chcącym wnieść osobisty wkład w jej rozwój. W swoich aranżacjach używa zarówno instrumentów współczesnych, jak i ich regionalnych odmian. Jego interpretacje tradycyjnych melodii są odważne, ale autor podchodzi do tego dziedzictwa tyleż śmiało, co taktownie. Mogłoby się zdawać, że poprzez przedstawianie stale nowych interpretacji, Allary kwestionuje muzyczne dziedzictwo obszaru Morza Śródziemnego. Jest wprost przeciwnie. Te same utwory grane inaczej otwierają słuchaczy na nowe muzyczne smaki, które dotąd umykały ich uwadze. Całość zaś jest niezwykle przekonywująca i pełna wdzięku, pulsuje rytmem i promieniuje energią.

Bruno Allary wykazuje wrodzoną zdolność do dryfowania pomiędzy muzycznymi gatunkami.  Jego muzyki nie da się nazwać ani porównać z żadną inną –w twórczości  Allary’ego i Cie Rassegna wpływy muzyki z Zachodniej Algierii, Oksytanii, Sycylii, Bałkanów a także flamenco.  Dyskografia zespołu jest bardzo różnorodna. Są w niej bardzo osobiste projekty Allary’ego zrealizowane z zespołem, jak choćby Zaman Fabriq (2008), Anis del Mundo (2010), Nassim  i Les Quatre Vents (2012), ale także projekty innych artystów. Jeden z nich – solowy album Isabelle Courroy w 2014 roku uzyskał Coup de coeur de l'Académie Charles Cros, w kategorii world music.

Cie Rassegna najczęściej występuje w składzie Bruno Allary (gitara, saz, śpiew), Carine Lotta (śpiew), Sylvie Paz (śpiew, instrumenty perkusyjne), Fouad Didi (śpiew, skrzypce, oud) oraz Philippe Guiraud (bas, śpiew). Artyści na koncertach, zwykle siadają obok siebie, a ich krzesła ustawione są w linii łuku. To tradycyjne rozmieszczenie na estradzie artystów grających muzykę śródziemnomorską.

Źródło: Materiały promocyjne organizatora.

Facebook