Festiwal Goldbergowski: Goldberg Baroque Ensemble

Festiwal Goldbergowski: Goldberg Baroque Ensemble

To wydarzenie już się odbyło. Może zainteresują cię nasze inne propozycje.

Podobne imprezy znajdziesz w kategorii Muzyka.

Into The Abyss Festival

Klub Alibi, Wrocław, Klub Pralnia, …

09.12.2016 - 10.12.2016

11. Silesian Jazz Festival

10.12.2016 - 11.12.2016

Ceny biletów:
    - 20zł

Szczegóły wydarzenia

Goldberg Baroque Ensemble


Zespół muzyczny założony i prowadzony od 2008 roku przez Andrzeja Szadejko specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej i klasycznej zgodnie z historyczną konwencją na instrumentach z epoki. Szczególny nacisk w poszukiwaniach muzycznych artyści kładą na prezentację twórczości kompozytorów działających na Pomorzu. Zespół nagrał już 6 płyt, które zyskały nominacje do wielu nagród, m.in. nagrody Gazety Wyborczej w dziedzinie muzyki klasycznej – SZTORM, oraz nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej – FRYDERYK. Nagrania zespołu stały się podstawą programową kursów historii muzyki pomorskiej na wydziale Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Zespół koncertuje w Polsce i za granicą, ostatnio debiutował z sukcesem na Newbury Spring Festival w Wielkiej Brytanii.


Andrzej Mikołaj Szadejko

Andrzej Mikołaj Szadejko dr hab. Andrzej Szadejko (ur. 1974, Gdańsk), koncertujący organista, organolog, kompozytor, dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis. Stypendysta Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury, Miasta Basel, Doms-Stiftung, Organ Summer Academy  Haarlem, Instytutu Muzyki i Tańca.

Finalista i laureat międzynarodowych konkursów organowych w Odense, Brugge, Warszawie i Gdańsku. W Katedrze Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku wykłada grę na organach i realizację basso continuo. Prowadzi kursy interpretacji muzyki organowej w Polsce i Finlandii. Koordynator projektu odbudowy barokowych organów we franciszkańskim kościele św. Trójcy w Gdańsku. Koordynator projektu Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska w PAN Bibliotece Gdańskiej. Szef zespołu GOLDBERG BAROQUE ENSEMBLE. Koncertuje w Europie i USA. Nagrywa dla niemieckiej wytwórni Motette-Psallite i polskich – Dux, Sarton. Autor kompozycji chóralnych , organowych, licznych artykułów naukowych i popularno-naukowych oraz książki poświęconej twórczości uczniów Jana Sebastiana Bacha – Friedricha Mohrheima i Gottlieba Müthela. Współpracownik Polskiego Radia. Autor audycji Organy Nieograne.

Goldberg Baroque Ensemble we współpracy z Biblioteką Gdańską Polskiej Akademii Nauk realizuje projekt “Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska” mający na celu dokumentację fonograficzną muzykaliów zachowanych w zbiorach bibliotecznych.


Marie Smolka – sopran

Marie Smolka urodziła się w Ostrawie w Czechach. Studiowała w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, początkowo w klasie Prof. Hedwig Fassbender, następnie zaś pod kierunkiem Helen Donath, Klesie Kelly-Moog i Ingeborg Danz. Po ukończeniu studiów swoje umiejętności artystyczne i techniczne szkoliła pod kierunkiem Prof. Rudolfa Piernay’a. Jeszcze jako studentka zadebiutowała na deskach Opery we Frankfurcie w partii Eurydyki w Orfeuszu Monteverdiego. Śpiewała w Jasiu i Małgosi w Saarbrücken, była też odtwórczynią roli Papagena w teatrach w Heidelbergu, Wiesbaden i Darmstadt oraz partii Klärchen w Im weißen Rössl w Wiesbaden. Do 2013 roku związana była z Landestheater Coburg, gdzie można ją było zobaczyć w roli Almireny w Rinaldo Händla, Marii w West Side Story, Comtesse Stasi w Csardasfürstin i jako Zerlina, Norina i Ännchen. Marie Smolka wystąpiła także w Konstancji i w Dreźnie jako Vespetta, w Pimpinone Telemanna, jako Pauline Piperkarcka w Die Ratten, w Kolonii w inscenizacji Der Streik Ayn Rand. W sezonie 2014/15 była odtwórczynią ról w operze Mozarta La Betulia liberata w Potsdamer Winteroper (Sanssouci) i partii Ottilie w Singspielu Im weißen Rössl w Stadttheater Klagenfurt.


Franziska Gottwald – alt

Franziska Gottwald zadebiutowała w 2010 roku jako Książę Orlofsky w Zemście nietoperza w Staatstheater Stuttgart. W 2011 zaśpiewała Sesto w operze Mozarta pt.: Łaskawość Tytusa w Oper Köln, a w 2012 zagrała tytułową rolę w Ariodante Händla w Bazylei. W tym samym roku zaśpiewała Ruggiera w operze Alcina Händla w Kolonii, zaś w Bazylei Cherubina w Weselu Figara i Alcinę w Vivaldiego Orlandzie szalonym. Podczas Internationale Händel Festspielen Göttingen, wystąpiła w roli Erissena w Poro i Irene w Tamerlano. Wenecka produkcja opery Galuppiego L’Olimpiade, w której zaśpiewała jako Licida i produkcja z Bilbao opery Vivaldiego Motezuma, z rolą Fernando, zostały utrwalone na płytach DVD.

W 2002 roku Franziska Gottwald została laureatką pierwszej nagrody w Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku. Koncertowała pod batutą Herberta Blomstedta, Reinharda Goebla, Tona Koopmana, Fabio Luisiego, Andrea Marcona i wielu innych, którzy ugruntowali jej międzynarodowa karierę.

Wykonywany przez nią repertuar obejmuje między innymi Mszę c-moll Mozarta, Requiem Verdiego, Les nuits d’été Berlioza i Das Lied von der Erde Mahlera. Śpiewała także partie solowe z orkiestrą podczas międzynarodowych festiwali, a także w Concertgebouw w Amsterdamie oraz Filharmonii Berlińskiej. Franziska Gottwald występowała także z Amsterdam Baroque Orchestra, Venice Baroque Orchestra, Concertgebouw Orchestra, Musica Antiqua Köln, Akademie für Alte Musik, Gewandhaus Orchester Leipzig i Bamberger Symphoniker.

Płyta CD z nagraniem L’Olimpiade pod batutą Markellosa Chryssicosa i Vivaldiego L’Oracolo in Messenia pod batutą Fabio Biondiego została wydana w 2011/12. Franziskę Gottwald można również usłyszeć w nagraniu Samsona Händla pod kierunkiem Nicolasa McGegan. Za nagrania Mendelssohna Elias i Salieriego La Passione pod batutą Christopha Speringa artystka została wyróżniona nagrodą ECHO. Franziska Gottwald wykonywała duety Brahmsa z towarzyszeniem Letizii Scherrer i Ferenca Bognara, brała również udział w uhonorowanych nagrodami nagraniach Kantat J. S. Bacha pod dyrekcją Tona Koopmana i pod batutą Erica Milnesa z Orchestra Montréal Baroque.


Hermann Oswald – tenor

Niemiecki tenor, Hermann Oswald, już jako dziecko śpiewał w Tölzer Knabenchor, jednak w związku z rodzinnymi tradycjami, rozpoczął studia na kierunku rolniczym, uzyskując dyplom w 1990 r. Pasja śpiewacza odżyła jednak i Hermann Oswald pracując w przedsiębiorstwie rolnym niedaleko Monachium, pielegnował swoje hobby i wrodzony talent, samodzielną pracą nad głosem. Umożliwiło mu to w 1992 r. rozpoczęcie kariery śpiewaka.

Jego preferencje co do muzyki baroku jasno określiły kierunek solowej kariery zarówno w repertuarze koncertowym, jak i operowym. Jego kariera nabrała tempa dzięki bardzo intensywnej współpracy z takimi dyrygentami jak: Howard Armann, Ivor Bolton i Thomas Hengelbrock. W ślad za nią pojawiły się liczne nagrania, obejmujące m.in.. Wielką Mszę h-moll J.S. Bacha z Freiburger Barockorchester i Thomasem Hengelbrockiem. Ostatnie z nagrań zawierające operę La Faretra Smarrita Sebastiana Moratelliego, utrwaloną podczas Salzburger Hofmusik, uzyskało bardzo pochlebne recenzje fachowej prasy. Oprócz szerokiej działalności koncertowej, Hermann Oswald wielokrotnie był zapraszany do współpracy z europejskimi teatrami operowymi, m.in. w Berlinie, Monachium, Wiedniu i Strasburgu. Wystąpił także podczas międzynarodowych festiwali w Bremen, Schwetzingen, Innsbrucku, Poczdamie i Dreźnie. W latach 1997-1998 Hermann Oswald wykonywał Mesjasza Georga Friedrich Händla, wraz z Bach Kantorei. W ostatnich latach występował zaś jako Monosatos w Zaczarowanym flecie Mozarta pod kierunkiem Achima Freyera w Schwetzingen i Strasbourgu, jak też w wystawieniu Orfeusza Monteverdiego, pod kierunkiem Ivora Boltona w Bayerische Staatsoper w Monachium. We wrześniu 2003 zaśpiewał rolę Damona w wersji koncertowej Acis i Galatea. W 2004 występował podczas Schwetzingen Festival. W ostatnich latach artysta z coraz to większym zaangażowaniem poświęca się wykonawstwu solowej pieśni romantycznej.


Marek Rzepka – bas

Marek Rzepka urodził się w Mikołowie na Śląsku. Jako Technik Górnik rozpoczął studia wokalne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Profesora Adama Szybowskiego. Dalsze studia kontynuował w usikhochschule Marek Rzepka „Carl Maria von Weber” w Dreźnie w klasie Profesora Christiana Elßnera. Uczył się również u Prof. Hansa-Joachima Beyera (Lipsk), Profesora Rudolfa Piernaya (Londyn) oraz Carol Meyer-Brütting (USA).

Kursy Mistrzowskie zaprowadziły go m.in. do Thomasa Quasthofa, Brigitt Fassbaender, Petera Schreiera, Teresy Żylis-Gary czy Edith Mathis. Współpracował z takimi pianistami, jak Normann Shetler, Charles Spencer, Michael Enders i Ido Ariel. W 2006 roku otrzymal nominację do Grammy Awards za nagranie „Ariadne” Conradiego pod dyr. S. Stubbsa, a w 2010 w Londynie, nagrodę „The Gramophone Awards” za nagranie Kantaty „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen” (BWV12) J.S.Bacha pod dyr. T.Hengelbrocka.

Współpracował z takimi orkiestrami, jak Detroit Symphony Orchestra, Dresdner Philharmonie, Gewandhaus Leipzig, Sinfonia Varsovia, Bachakademie Stuttgart, Akademie für Alte Musik Berlin, Arte die Suonatori, jak również z Balthasar Neumann Ensemble, z którym od wielu lat często występuje pod dyr. Thomasa Hengelbrocka. Pracę pedagogiczną rozpoczął w 1998 roku w Akademii Muzycznej w Dreźnie. Od 2001 roku wykłada śpiew w Hochschule für Musik w Lipsku, a od 2009 ma swoją klasę również na Akademii Muzycznej w Krakowie.

W październiku 2013 otrzymal stanowisko profesora w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hannoverze a w październiku 2016 rozpocznie pracę jako Profesor w Hochschule für Künste in Bremen.

Śpiewał na scenach operowych i koncertowych calego Świata między innymi w Berlińskiej Filharmonii, Filharmonii Luksemburskiej, Operze Królewskiej w Brukseli, Opera di Barcelona, Auditorio di Milano. Gościł w Nowym Jorku, Bostonie, Lizbonie, Jerozolimie, Tel Awiwie, Melbourne, Bolonii, Pradze, Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. W 2008 debiutował z Detroit Symphony Orchestra, w 2009 z Tonhalle Orcherster w Zurychu. W 2011 roku śpiewał ponownie z Filharmonią Drezdeńską, Holland Baroque Society oraz z Orkiestrą Mozarteum na Festiwalu w Salzburgu pod dyr. Ivora Boltona.

W roku 2012 wykonal między innymi partię Caronte w operze Orfeo Monteverdiego w Lisbonie oraz wziął udział w czternastu Koncertach z Oratorium na Boże Narodzenie J.S.Bacha pod batutą Thomasa Hengelbrocka. W 2013 roku zadebiutował w Teatro Real Madrycie w „Parsifalu” Wagnera oraz zaśpiewał między innymi „Requiem” Mozarta na Festiwalu w Salzburgu. W grudniu 2016 został zaproszony do udziału w Tourne z muzyką Felixa Mendelssohna-Bartholdiego pod dyr.Thomasa Hengelbrocka z Koncertami m.in.w Brukseli, Zurychu i Frankfurcie. W 2016 zadebiutuje również pod batutą Pablo Heras-Casado,z którym zaplanowane jest Tourne z muzyką C.Moneverdiego w Hiszpanii. Ten program zostanie w 2017 roku zarejestrowany w Madrycie dla wytwórni Harmonia Mundi na płycie CD.

Źródło: Materiały promocyjne organizatora.

Gdzie:

  • Kościół Świętej Trójcy, Świętej Trójcy 4, Gdańsk

Facebook