Spektakl - Zostań. Zostań

To wydarzenie już się odbyło. Może zainteresują cię nasze inne propozycje.

Podobne imprezy znajdziesz w kategorii Rodzina.

Teatr Czarnego Tła

17.12.2016 - 29.01.2017

AUKSO MEDIATEKA

Mediateka, Tychy

17.12.2016 - 17.12.2016

Ceny biletów:
    - 15zł

Szczegóły wydarzenia

ZOSTAŃ, ZOSTAŃ
Michał Borczuch / Marcin Masecki / Antoni Beksiak

Punktem wyjścia spektaklu „Zostań, zostań” są liryczne pieśni Kindertotenlieder Gustawa Mahlera do słów Friedricha Rückerta. Marcin Masecki – kompozytor, któremu szczególnie bliskie jest przetwarzanie muzyki późnego romantyzmu, traktowanego krytycznie jako historyczny język dźwiękowy – skomponował do szamocińskiego przedstawienia epizody muzyczne, będące przetworzeniem Mahlerowskiego materiału. Przed Stacją Szamocin, na wolnym powietrzu powstało obozowisko- w Krakowie wiernie zrekonstruowane- jest to miejsce do którego docierają kolejne grupy dzieci. To postapokaliptyczny świat, w którym dorośli są tylko wspominani w kolejnych pieśniach Mahlera. Próby przetrwania i konfrontacji ze śmiercią pozostają w rękach dzieci.

„Zostań, zostań.” jest próbą przełamania schematu dotychczasowych moich projektów z dziećmi z Szamocina. Projektów, w których dzieci w mniejszym lub większym stopniu była animowane na scenie przez aktorów (Krzysiek Zarzecki, Marta Ojrzyńska, Ania Kłos-Kleszczewska), a spektakl był pokazem efektów pracy warsztatowej. Teraz osiągnęły już ‚dorosłość bycia na scenie’- większość sytuacji nie tylko jest przez nie wymyślona ale też samodzielnie prowadzona. Nie obowiązuje tu zasada (obecna we poprzednich odsłonach) pokazywania czegoś widzom, ale budowanie wymyślonych sytuacji tu i teraz zgodnie z poczuciem rytmu grupy, lekceważąc oczekiwania publiczności. Pomaga nam w tym muzyka.

Powstaje za to świat odrębny, jakby nie wystawiony na widok publiczny (zamknięty za czwartą ścianą) , w którym dzieci realizują wizję obozu przetrwania, gdzieś na końcu świata, albo poza światem. Poza momentami ‚śpiewanymi” (zwróconymi do publiczności) jest to rzeczywistość, którą widz może tylko podglądać. Świat ukryty o tajemniczym rodowodzie. Można powiedzieć, że przy takich założeniach, do spotkania muzyki Mahlera pisanej na okoliczności śmierci dzieci dochodzi wtedy, kiedy uświadamiamy sobie środowiska z jakich pochodzą dzieci i to, że pozostawione same na scenie układają swoje opowieści w oderwaniu od dorosłych, ale także w sprzeciwie i buncie przeciwko nim. To dzieci są tutaj osierocone, choć teksty pieśni ( w przekładzie Tomka Śpiewaka) opowiadają o osieroconych rodzicach. Ta zmiana perspektywy nie służy emocjonalnemu szantażowi, ale w większym stopniu wydobywa odrębność i niedostępność dzieciństwa, które w „Zostań, zostań” nie jest już enklawą „szczęśliwego chaosu”, ale miejscem, w którym dzieciństwo musi przemienić się w dorosłość.

Źródło: Materiały promocyjne organizatora.

Facebook