Olimpiada Teatralna (Nurt Główny): Tadashi Suzuki, Trojanki

To wydarzenie już się odbyło. Może zainteresują cię nasze inne propozycje.

Podobne imprezy znajdziesz w kategorii Scena.

Ceny biletów:
    - 50zł - normalny
    - 40zł - ulgowy

Szczegóły wydarzenia

Olimpiada Teatralna (nurt główny)


Trojanki


Spektakl w reżyserii Tadashiego Suzukiego


Co osobliwe, w odróżnieniu od innych greckich dramatów w Trojankach brak akcji. Główne zdarzenie dramatyczne – upadek Troi – ma miejsce na długo przed rozpoczęciem sztuki. Zawartość scen można streścić niemal w jednym zdaniu – ocalone Trojanki, zgromadzone przed zgliszczami cytadeli, czekają, aż przypłyną okręty, które zabiorą je do niewoli. Kobiety wyobrażają sobie zniewolenie, które je czeka, a z ich ust płynie nieustanny lament. Niektórzy krytycy twierdzą, że choć dzieło jest „dramatem”, nie zawiera niczego „dramatycznego”. Ja jednak, artysta teatru, myślę, że nie ma nic bardziej dramatycznego niż sytuacja, w której człowiek jest zmuszony czekać i wyobrażać sobie swój przyszły los – nieszczęśliwy, nieprzewidywalny, nieuchronny. Wydaje mi się, że wieloma z nas, Japończykami, którzy przeżyli klęskę drugiej wojny światowej, targały podobne emocje. Zastanawiając się nad tym głębiej, postanowiłem sięgnąć po ten dramat. Chciałem się przekonać, czy rozgrywając go wśród ocalałych Japonek, gnieżdżących się w powojennych ruinach, zdołam dzięki ich wielowymiarowej obecności na scenie wskrzesić żarliwe emocje Trojanek. Mam nadzieję, że za sprawą tej „podwójnej ekspozycji” udaje mi się ukazać uniwersalność ludzkiego cierpienia, które przeżywamy bardzo podobnie w Japonii i na Zachodzie.” - Tadashi Suzuki


Suzuki Company of Toga

  • Adaptacja i reżyseria — Tadashi Suzuki
  • Tekst — na podstawie Trojanek Eurypidesa w tłumaczeniu Eleny Nakagawy
  • Występują — Yasuhiro Fujimoto, Takato Hiragaki, Yuki Iizuka, Haruo Ishikawa, Masaharu Kato, Risa Kito, Haruka Kiyama, Maki Saito, Aki Sato-Johnson, Yoichi Takemori, Daiki Takeuchi, Daisuke Ueta
  • Inspicjent — Michitomo Shiohara
  • Światło — Makoto Niwa
  • Dźwięk — Junya Kobayashi
  • Kostiumy — Toshimi Mitsuda
  • Wsparcie — ze środków Agency for Cultural Affairs, rząd Japonii
  • Premiera — 10 grudnia 1974

Tadashi Suzuki (ur. 1939, Japonia) jest założycielem i dyrektorem zespołu Suzuki Company of Toga (SCOT) z siedzibą w Toga, wiosce położonej w górach Prefektury Toyama. Jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Sztuki w Toga (pierwszego w Japonii międzynarodowego festiwalu teatralnego) oraz twórcą autorskiej metody treningu aktorskiego. Zasiada również w Międzynarodowym Komitecie Olimpiady Teatralnej.

Wśród wyreżyserowanych przez niego dzieł znajdują się m.in. Pasje dramatyczne, Trojanki, Dionizos, Król Lear, Cyrano de Bergerac i Madame de Sade. Obok przedstawień realizowanych z własnym zespołem Suzuki kilkakrotnie reżyserował i współtworzył produkcje międzynarodowe, m.in. Baśń Leara wyprodukowaną i wystawianą w czterech czołowych teatrach regionalnych Stanów Zjednoczonych, Króla Leara w moskiewskim Akademickim Teatrze Artystycznym, Króla Edypa we współpracy z Olimpiadą Kulturalną i Düsseldorf Schauspiel Haus oraz Elektrę w Teatrze na Tagance.

Suzuki wyłożył swoje teorie w wielu publikacjach. W języku angielskim ukazały się: Culture is the Body oraz The Theatre of Suzuki Tadashi, jako jeden z tomów serii Directors in Perspective, poświęconych twórczości najwybitniejszych reżyserów teatralnych XX wieku. Artysta jest także nowatorem myśli teatralnej i praktykiem, którego praca miała znaczny wpływ na rozwój teatru na całym świecie. W swych rozważaniach skupia się przede wszystkim na takich zagadnieniach, jak struktura grupy teatralnej, typy przestrzeni teatralnych i sposoby ich użycia, a także przekraczanie barier kulturowych i narodowych w celu tworzenia dzieł prawdziwie uniwersalnych. W języku polskim ukazała się książka Suzukiego Czym jest teatr? (Wrocław 2012).

Działalność Suzukiego, zarówno jako twórcy wielojęzykowych i wielokulturowych spektakli teatralnych, jak i organizatora festiwali skupiających ludzi z całego świata wokół wspólnej sprawy teatru, odzwierciedla jego zdecydowaną postawę w konfrontacji z fundamentalnymi problemami naszych czasów.

Od swojego pierwszego zagranicznego występu na festiwalu Teatr Narodów w Paryżu w 1972 roku zespół Suzukiego zaprezentował się w ponad osiemdziesięciu czterech miastach w około trzydziestu jeden krajach. W Polsce Suzuki gościł dwukrotnie: w 1975 roku, w ramach Sezonu Teatru Narodów w Warszawie zaprezentował Pasje dramatyczne, a w Roku Grotowskiego 2009, podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy”, Elektrę.

Źródło: Materiały promocyjne organizatora.

Gdzie:

  • Hala IASE, Wystawowa 1, Wrocław

Strona internetowa: http://www.theatreolympics2016.pl/kalendarium/trojanki

Facebook