Olimpiada Teatralna (Nurt Główny): Eugenio Barba / Odin Teatret, Drzewo

To wydarzenie już się odbyło. Może zainteresują cię nasze inne propozycje.

Podobne imprezy znajdziesz w kategorii Scena.

Ceny biletów:
    - 50zł - normalny
    - 40zł - ulgowy

Szczegóły wydarzenia

Olimpiada Teatralna (nurt główny)


Drzewo


Spektakl Odin Teatret w reżyserii Eugenia Barby


Spektakl dedykowany Inger Landsted


Drzewo Historii rośnie bujnie i obumiera, a wokół niego trwa nieustanny taniec dzieci-żołnierzy i rozmodlonych mnichów z watażkami, rozgniewaną matką i córką poety, która w dzieciństwie marzyła o tym, aby odlecieć ze swoim ojcem.

Dwoje gawędziarzy wprowadza widzów w świat spektaklu i komentuje to, co dzieje się na scenie: na syryjskiej pustyni dwóch mnichów-jazydów sadzi gruszę, by skłonić do powrotu ptaki, które zniknęły; w Nigerii matka odpoczywa w cieniu drzewa zapomnienia, tuląc w ramionach tykwę z głową swojej córki; europejski watażka wyjaśnia afrykańskiemu watażce konieczność przeprowadzenia czystki etnicznej, a ten składa ofiarę z ludzi, aby ostrza i kule wroga nie imały się dzieci-żołnierzy, które następnie poprowadzi do boju; dziewczynka bawi się lalkami pod drzewem zasadzonym przez jej ojca w dniu, w którym się urodziła, i zastanawia się, jak wygląda świat widziany z lotu ptaka.

Drzewo (przeszłość) wraz z Wielkimi miastami pod księżycem (teraźniejszość) i Chronicznym życiem (przyszłość) tworzy Trylogię niewiniątek. Drzewo Historii ugina się w końcu pod ciężarem swoich owoców i staje się domem dla ptaków wzlatujących nad głowami widzów. Ale co to za ptaki?


Odin Teatret

  • Reżyser ― Eugenio Barba
  • Występują ― Luis Alonso, Parvathy Baul, I Wayan Bawa, Kai Bredholt, Roberta Carreri, Elena Floris, Donald Kitt, Carolina Pizarro, Fausto Pro, Iben Nagel Rasmussen, Julia Varley
  • Tekst ― Odin Teatret
  • Scenografia i światło ― Luca Ruzza (OpenLab Company)
  • Projekt i realizacja drzewa ― Giovanna Amoroso, Istvan Zimmermann (Plastikart)
  • Programowanie softwarowe ― Massimo Zomparelli
  • Kostiumy i rekwizyty ― Odin Teatret
  • Plakat i grafika ― Barbara Kaczmarek
  • Dyrektor muzyczny ― Elena Floris
  • Dyrektor techniczny ― Fausto Pro
  • Lalki ― Niels Kristian Brinth, Fabio Butera, Samir Muhamad, I Gusti Made Lod
  • Głowy lalek ― Signe Herlevsen
  • Dramaturg ― Thomas Bredsdorff
  • Doradca literacki ― Nando Taviani
  • Asystentki reżysera ― Elena Floris, Julia Varley
  • Produkcja ― Nordisk Teaterlaboratorium (Holstebro), Instytut im. Jerzego Grotowskiego (Wrocław), Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016, Teatr Narodowy (Budapeszt)
  • Premiera ― 19 września 2016 (duńska)

Eugenio Barba (ur. 1936, Włochy) jest założycielem skandynawskiego laboratorium teatralnego Nordisk Teaterlaboratorium/Odin Teatret (1964), które działa do dziś w Holstebro w Danii, oraz Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru (ISTA) (1979). W roku 1954 wyemigrował do Norwegii, gdzie pracował jako spawacz i marynarz. Do Polski przyjechał w 1961 jako stypendysta UNESCO, by studiować w PWST w Warszawie. W latach 1962–1964 był asystentem Jerzego Grotowskiego w Teatrze Laboratorium podczas pracy nad Akropolis według Stanisława Wyspiańskiego oraz Tragicznymi dziejami doktora Fausta według Christophera Marlowe’a. Swoje doświadczenia opisał w pierwszej książce poświęconej teatrowi Jerzego Grotowskiego, Alla ricerca del teatro perduto (W poszukiwaniu teatru zaginionego, Padwa 1965).

Eugenio Barba wyreżyserował sześćdziesiąt pięć przedstawień Odin Teatret (oraz Theatrum Mundi Ensemble), do których należą m.in.: Dom mego ojca (1972), Przyjdź! A nasz będzie dzień (1976), Popioły Brechta (1980), Ewangelia z Oxyrhynchos (1985), Talabot (1988), Kaosmos (1993), Mythos (1998), Sen Andersena (2005), Ur-Hamlet (2006), Chroniczne życie (2011). Spektakle Odin Teatret prezentowane były w Polsce: m.in. w Lublinie, Toruniu, Warszawie, Szczecinie i we Wrocławiu (na zaproszenie Ośrodka i Instytutu Grotowskiego).

Za swoją działalność artystyczną i naukową Eugenio Barba otrzymał doktoraty honoris causa uniwersytetów w Århus, Ayacucho, Bolonii, Buenos Aires, Hawanie, Hongkongu i Warszawie. Jest członkiem zespołów redakcyjnych czasopism: „TDR: The Drama Review”, „The Journal of Performance Studies”, „New Theatre Quarterly”, „Performance Research” oraz „Teatro e Storia”, a także współzałożycielem i współredaktorem Icarus Publishing Enterprise. Opublikował wiele książek, z których po polsku ukazały się: Ziemia popiołu i diamentów. Moje terminowanie w Polsce oraz 26 listów Jerzego Grotowskiego do Eugenia Barby (Wrocław 2001), Teatr. Samotność, rzemiosło, bunt (Warszawa 2003), zredagowana z Nicolą Savaresem Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru (Wrocław 2005), Canoe z papieru. Traktat o Antropologii Teatru (Wrocław 2007) oraz Spalić dom. Rodowód reżysera (Wrocław 2011).

Źródło: Materiały promocyjne organizatora.

Facebook