Olimpiada Teatralna (Program Instytutu Grotowskiego) - Teatr Tessenkai, Kiyotsune | Chinkon

To wydarzenie już się odbyło. Może zainteresują cię nasze inne propozycje.

Podobne imprezy znajdziesz w kategorii Scena.

Ceny biletów:
    - 40zł - ulgowy
    - 50zł - normalny

Szczegóły wydarzenia

Olimpiada Teatralna (Program Instytutu Grotowskiego)


Kiyotsune | Chinkon. Ukojenie dusz


Spektakle Teatru Tessenkai


W cenie jednego biletu prezentowane są dwa spektakle teatru nō: Kiyotsune i Chinkon. Przed pokazem Chinkon odbędzie się wprowadzenie Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej.

Spektakl Kiyotsune zbudowany jest wokół krótkiej wzmianki, która pojawia się w epickim poemacie japońskim Heike-monogatari, dotyczącej porucznika-generała Kiyotsune, który utraciwszy wszelką nadzieję na zwycięstwo, odbiera sobie życie, rzucając się do morza, ponieważ nie chce zginąć z rąk nieznanego przeciwnika. Jego sługa, Awazu no Saburō, niesie pukiel włosów generała jego żonie, mieszkającej w stolicy. Do pogrążonej w żałobie żony przychodzi we śnie duch małżonka i opowiada jej o bitwach, w których ród Heike poniósł klęskę, oraz o mękach, jakie musi przechodzić w piekle wojowników. Dramatyczne napięcie to wynik nagłego pojawienia się ducha Kiyotsune po tym, gdy żona odmawia przyjęcia włosów swojego zmarłego męża. Pogłębia je jedyna w swoim rodzaju melodia koi-no netori (ton miłości) grana na flecie.

Kiyotsune jest tradycyjną sztuką nō, napisaną przez Zeamiego (1336–1444). To arcydzieło pośród tekstów nō o tematyce wojennej. Dramat autorstwa Zeamiego niesie silny przekaz o straszliwej rzeczywistości wojny oraz beznadziejności kondycji ludzkiej wobec wojny, która czasem przynosi samobójczą śmierć najwrażliwszych jednostek.

Przedstawienie Chinkon. Ukojenie dusz skonstruowano wokół doświadczenia dwóch katastrof, jakich może doświadczyć człowiek w czasie swojego życia. Pierwsza jest wynikiem działania natury: trzęsienia ziemi i tsunami; drugą stwarzają sami ludzie: wojna, ludobójstwo i katastrofa nuklearna. Obie te katastrofy przynoszą gorycz i cierpienie. Jednocześnie ci, którzy zdołali przeżyć, muszą radzić sobie z utratą najbliższych oraz z szokującymi stratami materialnymi. Akcja dramatu rozgrywa się współcześnie w byłym niemieckim nazistowskim obozie Auschwitz-Birkenau, który odwiedza japoński turysta. Jest jednym z ocalałych z trzęsienia ziemi z Tohoku w 2011 roku. W Auschwitz przypadkiem spotyka młodego więźnia obozu z 1942 roku, lecz omyłkowo dostrzega w nim ducha własnego syna, który zginął podczas tsunami. W ich wyobraźni rozgrywa się ponowne spotkanie pogrążonego w żałobie ojca i zmarłego syna, krótki czas zmartwychwstania i radości ze wspólnej bliskości i nadziei. Dusza żyjącego ojca, jak i zmarłego syna, w końcu znajduje ukojenie. Dzięki swej strukturze oraz technice aktorów i muzyce nō sztuka niesie nadzieję na przezwyciężenie wszelkich strat i pokonanie cierpienia.

To druga współczesna sztuka nō napisana przez Jadwigę Rodowicz-Czechowską, po sukcesie dramatu Chōritsushi. Stroiciel fortepianu, wystawianego przez Tetsunojō Kanze i Tessenkai w 2011 roku w Polsce i Japonii.

Teatr Tessenkai jest jednym z najwybitniejszych i najbardziej utytułowanych zespołów tradycyjnego teatru nō w Japonii. Założony w Tokio, w 1918 roku, pierwszy oficjalny spektakl zagrał w roku 1925. Od roku 1955 zespół rezyduje na własnej scenie, w stołecznej dzielnicy Aoyama. W repertuarze grupy, w minionych dekadach, znalazła miejsce większość klasycznych dramatów nō. Tessenkai znany jest przede wszystkim ze swoich twórczych poszukiwań, w tym pracy nad zapomnianymi już dramatami nō (m.in. Motomezuka, Mitsuyama, Tōgan botō) oraz wystawień utworów współczesnych (Chieko shō, Takahime – Jastrzębia księżniczka). W roku 1962 Hisao Kanze, będący filarem grupy, pracował we Francji wspólnie ze znanym aktorem i reżyserem Jean Louis Barraultem, z którym połączyła go wieloletnia artystyczna przyjaźń. Jedne ze wspólnych warsztatów, które artyści odbyli w tokijskim teatrze Tessenkai, w roku 1977, zostały uwiecznione na taśmie filmowej. W latach 1972–1973 Tessenkai sześciokrotnie występował w Europie, używając nazwy Zeami-za (Grupy Zeamiego). Od 1999 roku w Teatrze Tessenkai odbywają się cyklicznie wykłady i prezentacje mające na celu popularyzację teatru nō. Wiele działań podejmowanych przez artystów Tessenkai, w tym przez nieżyjącego już młodszego brata Hisao Kanze, Hideo Kanze, miały poszerzać artystyczne horyzonty, umożliwić zbliżenie kultur i pomóc w wymianie idei pomiędzy różnymi tradycjami teatralnymi. Dzieło swojego ojca i stryjów kontynuuje obecnie Tetsunojō IX Kanze, kierując teatrem Tessenkai i pracując w Japonii oraz poza jej granicami.

Źródło: Materiały promocyjne organizatora

Gdzie:

  • Hala IASE, Wystawowa 1, Wrocław

Strona internetowa: http://www.theatreolympics2016.pl/kalendarium/kiyotsune |

Facebook