Olimpiada Teatralna (Nurt Główny): Peter Brook, Pole bitwy

To wydarzenie już się odbyło. Może zainteresują cię nasze inne propozycje.

Podobne imprezy znajdziesz w kategorii Scena.

Ceny biletów:
    - 40zł - ulgowy
    - 50zł - normalny

Szczegóły wydarzenia

Olimpiada Teatralna (Program Instytutu Grotowskiego)


Pole bitwy


Spektakl w reżyserii Petera Brooka


Spektakl nawiązuje do ostatniego rozdziału Mahabharaty, którego akcja toczy się po zakończeniu wojny, gdy nastał czas odbudowy pokoju.

Mahabharata nie jest zwykłą książką ani też wspaniałym cyklem ksiąg, lecz ogromnym płótnem, które przedstawia wszystkie aspekty ludzkiej egzystencji. Ujawnia wszystkie problemy naszego życia, opowiadając o nich w sposób bardzo współczesny i ciągle aktualny. Od tysięcy lat opowieści Mahabharaty pokazują nam – zawsze w zaskakujący sposób – jak otworzyć oczy, aby dostrzec to, czego wymaga od nas rzeczywistość. Epos opowiada o wielkiej wojnie, która przynosi zagładę i staje się przyczyną rozłamu w rodzie Bharatów. Po jednej stronie konfliktu staje pięciu braci Pandawów, po drugiej ich kuzyni Kaurawowie – stu synów ślepego króla Dritarasztry. Obie strony sięgają po straszliwą, siejącą spustoszenie broń. Triumf odnoszą w końcu Pandawowie, ale zanim się to stanie, ziemię pokryją miliony martwych ciał. Najstarszy brat z rodu Pandawów – Judisztira – musi zostać królem. Zwycięstwo ma jednak gorzki smak klęski. Trawieni rozpaczą i targani wyrzutami sumienia, Judisztira i stary król Dritarasztra kwestionują zasadność i moralność swoich czynów, próbując odpowiedzieć na pytanie, kto ponosi odpowiedzialność za katastrofę. W jaki sposób stary król i jego następca mogą odnaleźć wewnętrzny spokój po tym, jak dotknęła ich straszliwa masakra, po stracie synów, rodziny, sojuszników? Bogactwo języka, którym napisano ten ponadczasowy epos, i zawarte w nim – zawsze zadziwiające – opowieści pomagają nam przenieść na scenę sytuację, która należy wprawdzie do przeszłości, ale odzwierciedla brutalne konflikty naszych czasów. Peter Brook i Marie-Hélène Estienne


Teatr Bouffes Du Nord

  • Reżyseria i adaptacja — Peter Brook, Marie-Hélène Estienne
  • Tekst — na podstawie Mahabharaty i sztuki Jeana-Claude’a Carrière’a
  • Występują — Carole Karemera, Jared McNeill, Ery Nzaramba, Sean O’Callaghan
  • Muzyka i wykonanie — Toshi Tsuchitori
  • Kostiumy — Oria Puppo
  • Światło — Philippe Vialatte
  • Produkcja — Międzynarodowy Ośrodek Poszukiwań Teatralnych w Paryżu – Teatr Bouffes du Nord
  • Koprodukcja — Young Vic Theatre, Les Théâtres de la ville de Luxembourg, PARCO Co. Ltd, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Singapurski Teatr Repertuarowy, Le Théâtre de Liège, Attiki Cultural Society
  • Premiera — 15 września 2015

Peter Brook (ur. 1925, Wielka Brytania) ma na swoim koncie wybitne osiągnięcia w dziedzinie teatru, opery, filmu i literatury o tematyce teatralnej. W 1943 roku wyreżyserował w Londynie swoją pierwszą sztukę i od tego czasu zrealizował ponad siedemdziesiąt przedstawień w Londynie, Paryżu i Nowym Jorku. Pracując w Royal Shakespeare Company, wystawił: Stracone zachody miłości, Miarka za miarkę, Tytusa Andronikusa, Króla Leara, Marat/Sade’a, US, Sen nocy letniej oraz Antoniusza i Kleopatrę.

W 1971 roku utworzył z Micheline Rozan Międzynarodowy Ośrodek Poszukiwań Teatralnych w Paryżu, którego stałą siedzibą stał się w 1974 roku Teatr Bouffes du Nord. Wyreżyserował w nim spektakle: Tymon Ateńczyk, Ikowe, Ubu w Bouffes, Miarka za miarkę, Kość, Konferencja ptaków, Wiśniowy sad, Mahabharata, Albercie, powstań!, Burza, Szczęśliwe dni, Kto idzie, Mężczyzna, który, Jestem fenomenem, Garnitur (Le Costume), Tragedia Hamleta, Daleko stąd, Twoja dłoń w mojej dłoni, Śmierć Kriszny, Wielki Inkwizytor, Tierno Bokar, Fragmenty, Sizwe Banzi nie żyje, Jedenaście i dwanaście, Dlaczego, dlaczego, Miłość ma grzechem, Czarodziejski flet (opera), Garnitur (The Suit) oraz Dolina zadziwienia. Wiele z nich prezentowano w dwóch wersjach – francuskiej i angielskiej.

Dorobek operowy reżysera obejmuje: La Bohème, Borysa Godunowa, Olimpijczyków, Salome i Wesele Figara w londyńskiej Covent Garden, Fausta i Eugeniusza Oniegina w Metropolitan Opera House w Nowym Jorku, Tragedię Carmen i Peleasa – Impresje w Teatrze Bouffes du Nord, Don Giovanniego na zamówienie festiwalu w Aix-en-Provence. W 1998 roku ukazała się autobiografia Petera Brooka Threads of Time.

Źródło: Materiały promocyjne organizatora.

Gdzie:

  • Wrocławski Teatr Współczesny, Rzeźnicza 12, Wrocław

Strona internetowa: http://www.theatreolympics2016.pl/kalendarium/pole-bitwy

Facebook