Olimpiada Teatralna (Nurt Główny): Jan Fabre, Czekaj, czekaj, czekaj…

To wydarzenie już się odbyło. Może zainteresują cię nasze inne propozycje.

Podobne imprezy znajdziesz w kategorii Teatr.

Ceny biletów:
    - 40zł - ulgowy
    - 50zł - normalny

Szczegóły wydarzenia

Olimpiada Teatralna (nurt główny)


Czekaj, czekaj, czekaj… (dla mojego ojca)


Spektakl w reżyserii Jana Fabre’a


Czas, który dzieli ojca i syna, wypełnia cierpliwość. Jeden widział już wszystko. Drugi musi się jeszcze wszystkiego nauczyć. I odwrotnie. Oś czasu sprzyja synowi, który może zacząć wszystko od nowa, stanąć na początku drogi i ma przed sobą jeszcze dużo czasu – ojciec jest tego świadomy i usiłuje wynagrodzić sobie tę stratę argumentami władzy i siły. Syn musi podążać drogą ojca, wytyczoną przez zaplanowane instynkty, bo ojciec jest w końcu ojcem, ojcem czasu.

Spektakl Jana Fabre’a porusza temat odwlekania, odkładania w czasie, stwarza dystans, moment, w którym wszystko jest nadal możliwe, w którym nie musimy jeszcze podejmować decyzji. Syn wyobraża sobie ojca i rozmawia z nim w myślach. Jawi się nam niczym Charon – przewoźnik, który przygotowuje ojca do ostatniej podróży. Zna śmierć jak nikt inny. Co noc pozwala przyjść zarówno jej, jak i narodzinom. Co noc ponownie przekracza Styks. Jest wspólnikiem duchowego świata, budzi widma i odsyła je do nieba oraz piekła, do miejsc, gdzie się narodziły. Dobrze zna swoją rolę, często ją grywał. Ojcze, czy przyłączysz się do mnie?

Jan Fabre (ur. 1958, Belgia) jest absolwentem Miejskiego Instytutu Sztuk Dekoracyjnych i Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii. Pod koniec lat siedemdziesiątych wywołał sensację jako młody artysta-performer – w „money performances” podpalał banknoty zebrane od widzów, a następnie rysował, wykorzystując otrzymany w ten sposób popiół. Dwa lata później w Sile teatralnego szaleństwa rzucił wyzwanie teatralnemu establishmentowi Europy.

Jest jednym z najwszechstronniejszych artystów sceny międzynarodowej. Całkowicie zrywa z konwencjami współczesnego teatru, wprowadzając pojęcie „performansu w czasie rzeczywistym”, zwanego niekiedy „żywą instalacją”. Poszukuje radykalnych rozwiązań choreograficznych, mających wskrzeszać taniec klasyczny. Słynie z tego, że poszerza horyzonty każdego gatunku sztuki, w ramach którego realizuje swoje artystyczne wizje. Dotyka tematów przemocy, pożądania, piękna i erotyki. Na początku lat osiemdziesiątych obiektem zainteresowania Fabre’a stało się ciało we wszystkich jego formach i kształtach.

Międzynarodowe uznanie przyniosły mu takie spektakle, jak: Da un’altra Faccia del Tempo, Jestem krwią, Anioł śmierci, Quando l’uomo principale è una donna, Orgia tolerancji, Preparatio Mortis oraz Prometeusz – Pejzaż II. Jest też wyjątkowym artystą sztuk wizualnych. Szeroki rozgłos zdobył dzięki pracom Zamek Tivoli, Niebo rozkoszy, Człowiek, który mierzy chmury, W poszukiwaniu utopii oraz Totem. Jego najnowsze, szeroko komentowane wystawy to m.in. Homo Faber, Hortus/Corpus, Od piwnicy do strychu – od stóp do mózgu, Błękitna godzina oraz Stygmaty. Akcje i performanse 1976–2013. Jest pierwszym żyjącym artystą, który zaprezentował swoje prace w paryskim Luwrze (L’Ange de la metamorphose). Obecnie przygotuje wystawę w Państwowym Muzeum Ermitaż w Sankt Petersburgu.

Źródło: Materiały promocyjne organizatora.

Gdzie:

  • Centrum Technologii Audiowizualnych, Wystawowa 1, Wrocław

Strona internetowa: http://www.theatreolympics2016.pl/kalendarium/czekaj-czekaj-czekaj-dla-mojego-ojca

Facebook