Festiwal Muzyki Świata Ogrody Dzwięków 2017

Festiwal Muzyki Świata Ogrody Dzwięków 2017
Najbardziej roztańczony festiwal w Katowicach. Dwa niezapomniane wieczory w podcieniach Miasta Ogrodów (pl. Sejmu Śląskiego), wypełnione najlepszym, porywającym folkiem.

Wydarzenia:

Festiwal Muzyki Świata Ogrody Dźwięków 2017

Drugi wieczór festiwalu przyniesie aż trzy koncerty. Pierwszy koncert na Śląsku da Karolina Cicha, porównywana nie bez racji do Ewy Demarczyk (w Katowicach w duecie z Bartem Pałygą). Czeski PONK pokaże, czym jest postfolk. Wybuchowy finał gwarantuje romski zespół Romengo.

Katowice Miasto Ogrodów (dawne CKK), pl. Sejmu Śląskiego 2, Katowice

24.06.2017

Szczegóły wydarzenia

Festiwal Muzyki Świata Ogrody Dzwięków 2017


23 – 24 czerwca 2017

Podcienia Miasta Ogrodów (pl. Sejmu Śląskiego 2)


Najbardziej roztańczony festiwal w Katowicach. Dwa niezapomniane wieczory w podcieniach Miasta Ogrodów (pl. Sejmu Śląskiego), wypełnione najlepszym, porywającym folkiem. Tym razem program festiwalu opiera się na muzyce naszych bliższych i dalszych sąsiadów – Czechów, Słowaków, Węgrów i mieszkańców Bałkanów. Polską gwiazdą będzie Karolina Cicha w duecie z Bartem Pałygą, ale nie można też przegapić koncertu romskiego zespołu Romengo, której ton nadaje niezapomniany głos śpiewaczki Móniki Lakatos.

Festiwal zapowiada Targi i Festiwal Muzyki Świata WOMEX (Katowice, 25 – 29 października)


Pierwszy wieczór festiwalu wypełni nowoczesny folk ze Słowacji w wykonaniu Pacora Trio oraz energetyczne połączenie muzyki z Bośni, Serbii i Bułgarii kobiecego kwartetu Madame Baheux.


Pacora Trio (SK)

Pacora to typowy akronim, który tworzą nazwiska trzech wybitnych muzyków: Stanislav Palúch i Róbert Ragan (słowackie skrzypce i cymbały) oraz Marcel Comendant (mołdawski kontrabas). Ze słynnym zjawiskiem muzycznym lat 90., Pachorą Brada Shepika łączy ich nie tylko niemal identyczna nazwa formacji i ilość wydanych albumów, ale i pomysł na samą muzykę: wierność tradycji plus awangardowe brzmienie, world i etno music ze stałą obecnością jazzowej improwizacji. Tamta Pachora zawsze tęsknie spoglądała ku południu Europy, słowackie trio – ku północy. Grali na WOMEX 2015 i na Red Sea Jazz Festivalu, z filharmoniami i bez, dla radia i telewizji (w tym do kilku filmów). Trzy instrumenty, trzech wirtuozów tych instrumentów i nieskończona jakość muzyki.

  • Stanislav Palúch – skrzypce
  • Marcel Comendant – cymbały
  • Róbert Ragan – kontrabas

Madame Baheux (SRB, BGR, BiH)

Idealnie pasują do hasztagów #womanpower, #nolimits. Bałkański kwartet o wdzięcznej francuskiej nazwie Madame Baheux to potężne, kobiece głosy, instrumenty strunowe i perkusja. Muzyczna witalność i energia rytmiczna. Rock, folk rock i jazz. Innowacyjność, ale w ramach tradycji pieśni bałkańskich – serbskich, bośniackich i macedońskich. A także, dla odmiany, utwory takich songwriterów jak Ewan MacColl, Bertolt Brecht czy Georg Kreisler. Artystki otrzymały austriacką World Music Award w 2014 roku, a ich debiutancki album znalazł się w dwudziestce World Music Charts Europe.

  • Jelena Popržan – altówka, śpiew
  • Ljubinka Jokić – gitara, śpiew
  • Lina Neuner – kontrabas, śpiew
  • Maria Petrova – perkusja, instrumenty perkusyjne


Drugi wieczór festiwalu przyniesie aż trzy koncerty. Pierwszy koncert na Śląsku da Karolina Cicha, porównywana nie bez racji do Ewy Demarczyk (w Katowicach w duecie z Bartem Pałygą). Czeski PONK pokaże, czym jest postfolk. Wybuchowy finał gwarantuje romski zespół Romengo.


Cicha&Pałyga (PL)

Bart Pałyga jest multiinstrumentalistą, prekursorem technik alikwotowych w muzyce współczesnej i folkowej, niestrudzonym muzycznym archeologiem (lekcje pobierał od najlepszych, min. Huun-Huur-Tu). Z kolei Karolina Cicha najpierw zrobiła doktorat z poezji Adama Zagajewskiego, zagrała kilka tytułowych ról w Gardzienicach, potem stała się jednym z najoryginalniejszych głosów i talentów swojego pokolenia. „Talent na miarę Ewy Demarczyk” – tak miał powiedzieć Tomasz Budzyński. Osobno stworzyli wiele znanych projektów, ale w duecie są niezastąpieni. Cicha&Pałyga wracają po czterech latach od zjawiskowych „Wielu języków” z nowym materiałem. Znajdziemy tu kanony pieśni tatarskich, archaiczne skale stepów azjatyckich, tureckie melodie Tatarów krymskich, takie instrumenty jak „kobyz” czy „dotar”. Nie było dotąd lepszej ilustracji dla retorycznego pytania Iwaszkiewicza: „I czy się nasza nowa wiedza naprawdę wzbogaci / Gdy będziemy wiedzieli / Czyśmy Europejczycy czyli też Azjaci?”

  • Karolina Cicha – wokal, klawisze, akordeon, rig, baglamas, sampler perkusyjny
  • Bart Pałyga – wiolonczela elektryczna, morinhuur, mandolina, fujarka, śpiew gardłowy, drumla, daf, rig, duduk

PONK (CZ)

Folklor umarł. Tak twierdzą muzycy z PONK. Folklor umierał od dawna, a na jego grobie urodził się postfolklor. Nie tylko jako ogólne zjawisko muzyczne, raczej w postaci debiutanckiego albumu czeskiego tria. „Postfolklor” jest hołdem złożonym temu, co martwe, ponieważ martwe rodzi żywe. Wygląda to wszystko jak „Wielka Improwizacja” po czesku albo przynajmniej na lokalną, morawską odmianę Feniksa. I jak przystało na wszelkie mity i formy samoodnawialne, przynosi ogromną dawkę afirmacji i pozytywnej energii. PONK to czeski wokal, ale brzmienie i rozwiązania muzyczne zdecydowanie wykraczają poza granice Czech. Nic tu nie jest takie, jakie sobie zazwyczaj wyobrażamy. Ani aranżacje ludowych pieśni, ani instrumenty – skrzypce, węgierskie cymbały, kontrabas.

  • Michal Krystýnek – wokal, skrzypce
  • Eduard Tomaštík – cymbały
  • Jakub Nožička – kontrabas

Romengo (HU)

„Vlachs” oznacza rumuńskojęzycznych Cyganów z terenów dawnego Księstwa Wołoskiego. Na Węgrzech mówią o sobie „Oláh”. Romengo gra i śpiewa właśnie Oláh Gipsy. Ta muzyka to ich język ojczysty. To chyba najlepszy cygański towar eksportowy północno-wschodnich Węgier. Wydali dwie płyty, wielokrotnie nagradzane Word Music Charts Europe: „Kétháné” i „Nagyecsed – Budapest”. Romengo aż po gryfy swoich instrumentów zanurzeni są w tradycji diaspory, ale wypracowali swój własny styl i unikalne brzmienie. Koncertowali w ponad 20 krajach Europy i Azji. Głos Móniki Lakatos – jak mówią ci, co ją słyszeli – nie ma wśród Romów równego sobie.

  • Mónika Lakatos – śpiew, taniec
  • Mihály „Mazsi” Rostás – gitara, śpiew basowy
  • János „Guszti” Lakatos – dzban, śpiew basowy, taniec
  • Misi Kovács – skrzypce
  • Tibor Tibi Balogh – cajón, śpiew basowy, taniec
  • Csaba Novak – kontrabas

Źródło: Materiały promocyjne organizatora.

Gdzie:

  • Katowice Miasto Ogrodów (dawne CKK), pl. Sejmu Śląskiego 2, Katowice

Facebook