Festiwal Goldbergowski - Goldberg Baroque Ensemble

Festiwal Goldbergowski - Goldberg Baroque Ensemble

Miejsca imprez:

Ceny biletów:
    - 30zł

Szczegóły wydarzenia

Festiwal Goldbergowski - Goldberg Baroque Ensemble


Zespół muzyczny założony i prowadzony od 2008 roku przez Andrzeja Szadejko specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej i klasycznej zgodnie z historyczną konwencją na instrumentach z epoki. Szczególny nacisk w poszukiwaniach muzycznych artyści kładą na prezentację twórczości kompozytorów działających na Pomorzu. Zespół nagrał już 6 płyt, które zyskały nominacje do wielu nagród, m.in. nagrody Gazety Wyborczej w dziedzinie muzyki klasycznej – SZTORM, oraz nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej – FRYDERYK. Nagrania zespołu stały się podstawą programową kursów historii muzyki pomorskiej na wydziale Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Zespół koncertuje w Polsce i za granicą, ostatnio debiutował z sukcesem na Newbury Spring Festival w Wielkiej Brytanii.



Marie Smolka – sopran

Marie Smolka urodziła się w Ostrawie w Czechach. Studiowała w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, początkowo w klasie Prof. Hedwig Fassbender, następnie zaś pod kierunkiem Helen Donath, Klesie Kelly-Moog i Ingeborg Danz. Po ukończeniu studiów swoje umiejętności artystyczne i techniczne szkoliła pod kierunkiem Prof. Rudolfa Piernay’a. Jeszcze jako studentka zadebiutowała na deskach Opery we Frankfurcie w partii Eurydyki w Orfeuszu Monteverdiego. Śpiewała w Jasiu i Małgosi w Saarbrücken, była też odtwórczynią roli Papagena w teatrach w Heidelbergu, Wiesbaden i Darmstadt oraz partii Klärchen w Im weißen Rössl w Wiesbaden. Do 2013 roku związana była z Landestheater Coburg, gdzie można ją było zobaczyć w roli Almireny w Rinaldo Händla, Marii w West Side Story, Comtesse Stasi w Csardasfürstin i jako Zerlina, Norina i Ännchen. Marie Smolka wystąpiła także w Konstancji i w Dreźnie jako Vespetta, w Pimpinone Telemanna, jako Pauline Piperkarcka w Die Ratten, w Kolonii w inscenizacji Der Streik Ayn Rand. W sezonie 2014/15 była odtwórczynią ról w operze Mozarta La Betulia liberata w Potsdamer Winteroper (Sanssouci) i partii Ottilie w Singspielu Im weißen Rössl w Stadttheater Klagenfurt.


Bettina Ranch

Po odbyciu studiów w grze na skrzypcach, Bettina Ranch poświęciła się wyłącznie karierze śpiewaczej. Występuje w przedstawieniach operowych, koncertując regularnie jako solistka wraz z takimi zespołami jak Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Akademie für Alte Musik Berlin, Concerto Köln, Leipziger Kammerorchester, Bamberger Symphoniker, Bochumer Symphoniker, Deutsches Kammerorchester Berlin i Schleswig-Holstein Festivalorchester.

W roku 2007 Bettina Ranch zadebiutowała na deskach Teatru Wielkiego w Luxemburgu i Berlińskiej Staatsoper, wykonując Medeę Pascala Dusapina. Produkcja w choreografii Sashy Waltza,w kooprodukcji z Akademie für Alte Musik Berlin, pod dyrekcją Marcusa Creeda, wystawiana była do 2010 w Paryżu, Lille, Brukseli i podczas Melbourne International Arts Festival i Holland Festival w Amsterdamie.

Bettina Ranch wykonywała Mszę h-moll pod batutą Helmutha Rillinga podczas Bachwoche Ansbach wraz z International Bachakademie i oratorium Paulus F. Mendelssohna z Orquesta Sinfonica y Coro de RTVE w Madrycie i z Orchestra Sinfonica di Milano G. Verdi w Mediolanie.

W sezonie 2010/11 występowała w partii Lucilli w operze Christopha Graupnera Berenika i Lucilla podczas Darmstädter Residenzfestspiele, pod kierownictwem muzycznym Wolfganga Seeligera i w reżyserii Sigrida T´Hoofta. Później występowała w tytułowej roli w operze Händla Ariodante z zespołem così facciamo, pod dyrekcją Hansa Huyssena i w reżyserii Kobiego van Rensburga, występując w Niemczech, Austrii, Luxembourgu i Szwajcarii.

W sezonie 2011/12 wykonywała tytułową rolę w operze Händla Giulio Cesare i Trzecią damę w Czarodziejskim flecie Mozarta, w Staatsoper w Hamburgu, jak również dwie role w Królowej Śniegu Valtinoniego w Komische Oper Berlin.

Pierwszą operą Wagnera wykonywaną przez Bettinę Ranch była Walkiria w Alto-Theater w Essen, pod batutą Stefana Soltesza, połączona z jednoczesnymi występami w Händelowskiej operze Alcina podczas Händelfestspiele w Halle (pod dyrekcją Bernharda Forcka i w inscenizacji Andreja Worona).

W sezonie 2012/13 artystkę można było usłyszeć w partii Flosshildy w operze Wagnera Złoto Renu, dyrygowaną przez Hartmuta Haenchena na deskach opery w Amsterdamie, jako Trzecią Damę w Zaczarowanym flecie w Staatsoper w Hamburgu i w Walkirii prowadzonej przez Simone Young.

Działalność koncertowa Bettiny Ranch obejmowała m.in. wykonanie Mszy koronacyjnej Mozarta z Fiharmonią w Hamburgu pod dyrekcją Simone Young, galę Mozart-Rossini w Filharmonii w Bremen pod dyrekcją Markusa Poschnera, udział w oratorium Haydna Il Ritorno di Tobia z Capellą Cracoviensis pod batutą Paula Goodwina, ponowne wykonanie Händlowskiej Alciny podczas Händelfestspiele Halle, udział w Stabat Mater Dvoraka wraz z Haydn-Orchester Bozen prowadzoną przez Hartmuta Haenchena podczas tournee koncertowego we Włoszech i w oratorium Mozarta Betulia Liberata (w roli Guiditty) w Winteroper Potsdam z Kammerakademie Potsdam pod batutą Antonello Manacordy, które to wykonanie zaowocowało zaproszeniem do udziału w operze Kain i Abel Scarlattiego w kolejnym sezonie.

ajbliższe plany koncertowe artystki dotyczą udziału w oratorium Mesjasz w Filharmonii w Bremie i Dreźnie pod kierunkiem Michaela Sanderlinga, w Requiem Verdiego, w oratorium Franza Schmidta Das Buch mit sieben Siegeln z Simone Young i Filharmonią w Hamburgu, w wykonaniach kantat Bacha wraz z Deutsches Symphonie-Orchester Berlindyrygowanych przez Rinaldo Alessandriniego i w Zmierzchu Bogów z Filharmonikami w Bremie pod Markusem Poschnerem.


Georg Poplutz – tenor

Urodzony w Arnsberg (Niemcy) studiował anglistykę i edukację muzyczną. Po dyplomie rozpoczął studia wokalne pod kierunkiem Bertholda Possemeyera (Frankfurt nad Menem) kontynuowane w Kolonii u Christopha Prégardiena i zakończone solistycznym dyplomem w 2007 roku.

Obecnie pracuje we Frankfurcie z Carol Meyer-Bruetting Artysta w roku 2009 otrzymał prestiżową nagrodę Frankfurt Mendelssohn Special Award.

Artysta regularnie występuje na renomowanych festiwalach takich miast jak Berlin, Kolonia, Essen, Monachium, Stuttgart, Amsterdam, Dijon, Gdańsk, Gstaad, Lisbona, Moskwa, Wrocław, Zurych i w najbardziej znaczących salach koncertowych i katedrach całych Niamiec i Europy.

Występował w „Dydonie i Eneaszu“ Purcella w teatrze w Bernie (Szwajcaria) śpiewał także w Meksyku, Szanghaju, Singapurze i Południowej Afryce. Artysta współpracował z takimi dyrygentami jak: Manfred Cordes, Proinsias O´Duinn, Ludwig Güttler, Tonu Kaljuste, Hermann Max, Sir Roger Norrington, Ralf Otto, Ludger Rémy, Michael Schneider, Masaaki Suzuki, Winfried Toll i Roland Wilson zdobywając szczególne uznanie w zakresie interpretacji muzyki dawnej. Regularnie śpiewa z zespołem Johann Rosenmüller Ensemble Arno Paducha i Cantus Cölln Konrada Junghänela.

W roku 2012 podjął współpracę z Hansem-Christophem Rademannem przy realizacji kompletu nagrań utworów wokalnych Heinricha Schütza. Uzupełnieniem jego artystycznej działalności są nagrania radiowe i telewizyjne i udział w 30 produkcjach CD. Georg Poplutz regularnie koncertuje z pianistą Hilko Dumno. Niedawno ukazała się płyta z cyklem Die schöne Müllerin Schuberta, zaaranżowana na tenor z towarzyszeniem dwóch gitar. Ten repertuar wykonany zostanie na koncercie inaugurującym tegoroczny Festiwal Goldbergowski.


Marek Rzepka 

Jako Technik Górnik rozpoczął studia wokalne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Profesora Adama Szybowskiego. Dalsze studia kontynuował w Musikhochschule Marek Rzepka "Carl Maria von Weber" w Dreźnie w klasie Profesora Christiana Elßnera. Uczył się również u Prof. Hansa-Joachima Beyera (Lipsk), Profesora Rudolfa Piernaya (Londyn) oraz Carol Meyer-Brütting (USA).

Kursy Mistrzowskie zaprowadziły go m.in. do Thomasa Quasthofa, Brigitt Fassbaender, Petera Schreiera, Teresy Żylis-Gary czy Edith Mathis. Współpracował z takimi pianistami, jak Normann Shetler, Charles Spencer, Michael Enders i Ido Ariel.

W 2006 roku otrzymal nominację do Grammy Awards za nagranie "Ariadne" Conradiego pod dyr. S. Stubbsa, a w 2010 w Londynie, nagrodę "The Gramophone Awards" za nagranie Kantaty "Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen" (BWV12) J.S.Bacha pod dyr. T.Hengelbrocka.

Współpracował z takimi orkiestrami, jak Detroit Symphony Orchestra, Dresdner Philharmonie, Gewandhaus Leipzig, Sinfonia Varsovia, Bachakademie Stuttgart, Akademie für Alte Musik Berlin, Arte die Suonatori, jak również z Balthasar Neumann Ensemble, z którym od wielu lat często występuje pod dyr. Thomasa Hengelbrocka. Pracę pedagogiczną rozpoczął w 1998 roku w Akademii Muzycznej w Dreźnie, którą kontynuował od 2001 roku w Hochschule für Musik w Lipsku. W 2009 roku ma swoją klasę również na Akademii Muzycznej w Krakowie. Od listopada 2016 jest Profesorem Uniwersyteckim w Hochschule für Musik Theater und Medien w Hannoverze.

Śpiewał na scenach operowych i koncertowych calego Świata między innymi w Berlińskiej Filharmonii, Filharmonii Luksemburskiej, Operze Królewskiej w Brukseli, Opera di Barcelona, Auditorio di Milano. Gościł w Nowym Jorku, Bostonie, Lizbonie, Jerozolimie, Tel Awiwie, Melbourne, Bolonii, Pradze, Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. W 2008 debiutował z Detroit Symphony Orchestra, w 2009 z Tonhalle Orcherster w Zurychu. W 2011 roku śpiewał ponownie z Filharmonią Drezdeńską, Holland Baroque Society oraz z Orkiestrą Mozarteum na Festiwalu w Salzburgu pod dyr. Ivora Boltona.

W roku 2012 wykonal między innymi partię Caronte w operze Orfeo Monteverdiego w Lisbonie oraz wziął udział w czternastu Koncertach z Oratorium na Boże Narodzenie J.S.Bacha pod batutą Thomasa Hengelbrocka. W 2013 roku zadebiutował w Teatro Real Madrycie w "Parsifalu" Wagnera oraz zaśpiewał między innymi "Requiem" Mozarta na Festiwalu w Salzburgu. W grudniu 2016 został zaproszony do udziału w Tourne z muzyką Felixa Mendelssohna-Bartholdiego pod dyr.Thomasa Hengelbrocka z Koncertami m.in.w Brukseli, Zurychu i Frankfurcie. W 2016 zadebiutował również pod batutą Pablo Heras-Casado,z którym zaplanowane jest Tourne z muzyką C.Moneverdiego w Hiszpanii. Ten program zostanie w 2017 roku zarejestrowany w Madrycie dla wytwórni Harmonia Mundi na płycie CD.


Andrzej Szadejko

Gdański kompozytor, dyrygent, organista, organizator życia muzycznego. Studiował grę organową w Gdańskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. Leona Batora, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie, w klasie organów prof. Joachima Grubicha i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis w klasie organów Jean-Claude Zehndera. W Schola Cantorum Basiliensis ukończył także z wyróżnieniem naukę śpiewu w klasie Richarda Levitta oraz kurs kompozytorski u Rudolfa Lutza. Uczestniczył aktywnie w kilkudziesięciu mistrzowskich kursach organowych, klawesynowych i na pianoforte w Polsce, Niemczech, Holandii i Szwajcarii. Jest finalistą i laureatem konkursów organowych w Rumii, Gdańsku, Warszawie, Odense/DK i Brugge/B. W roku 2002 obronił przewód doktorski w Akademii Muzycznej w Łodzi, a w 2012 uzyskał tytuł naukowy doktora habilitowanego sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Był stypendystą Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury, Miasta Basel, Doms-Stiftung, Organ Summer Academy w Haarlem (Holandia), Instytutu Muzyki i Tańca, Instytutu Adama Mickiewicza.

Od roku 1994 regularnie koncertuje w Polsce, Europie, a także w USA. Oprócz organowej działalności koncertowej zajmuje się także komponowaniem. W 2011 roku nakładem wydawnictwa muzycznego Polihymnia w ramach Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Młodych Twórców ukazało się wydanie Missa Brevis na chór 8-głosowy a’cappella jego autorstwa. Obecnie jest profesorem w Katedrze Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie wykłada grę na organach i realizację basso continuo. Prowadził kursy interpretacji muzyki organowej w Polsce i Finlandii. Przewodniczy pracom nad odbudową historycznych organów Mertena Friese w kościele oo. Franciszkanów p/w św. Trójcy w Gdańsku (patrz www.organy.gda.pl).

Współpracuje z Biblioteką Gdańską PAN jako koordynator projektu Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska w opracowaniu nagrań i druków muzykaliów gdańskich. Jest szefem i założycielem zespołu wokalno-instrumentalnego GOLDBERG BAROQUE ENSEMBLE (www.goldbergensemble.eu), z którym nagrywa premierowe wykonania gdańskich kantat kompozytorów osiemnastowiecznych. Jako solista i dyrygent ma na swoim koncie 15 wydawnictw płytowych dla wytwórni polskich (Sarton, Dux, Ars Sonora) i niemieckich ( Motette-Psallite, MDG). Płyty z serii „Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska. Gdańskie Królestwo Kantat” były wielokrotnie nominowane do nagrody FRYDERYK i SZTORM. Autor wielu opracowań naukowych i artykułów drukowanych w periodykach polskich i zagranicznych

W roku 2011 nakładem wydawnictwa Akademii Muzycznej w Gdańsku ukazała się książka poświęcona twórczości dwóch uczniów Jana Sebastiana Bacha, działających nad Bałtykiem p.t. „Styl i Interpretacja w utworach organowych Friedricha Christiana Mohrheima (1719?-1780) i Johanna Gottfrieda Müthela (1728-1788). Zagadnienia wykonawcze i stylistyczne muzyki organowej w regionie południowego Bałtyku w osiemnastym wieku”. W roku 2015 w ramach programu „Muzyczne Białe Plamy” w Instytucie Muzyki i Tańca zrealizował opracowanie naukowe dotyczące manuskryptu z 517 fugami gdańskiego organisty Daniela Magnusa Gronaua, które stało się podstawą dla wydania podręcznika do basso continuo, kontrapunktu, improwizacji i kompozycji oraz transkrypcji manuskryptu w języku polskim, jak również w wersji angielsko-niemieckiej. Autor audycji Organy Nieograne w Programie Drugim Polskiego Radia.

Źródło: Materiały promocyjne organizatora.

Gdzie:

  • Kościół Świętej Trójcy, Świętej Trójcy 4, Gdańsk

Facebook