Ars Cameralis: Badanie terenowe nad ukraińską kulturą / koncert: Postman

To wydarzenie już się odbyło. Może zainteresują cię nasze inne propozycje.

Podobne imprezy znajdziesz w kategorii Klasyczna.

AUKSO MEDIATEKA

Mediateka, Tychy

25.11.2017 - 23.12.2017

Chór Alexandrowa

Hala Urania, Olsztyn

25.11.2017

Ceny biletów:
    - 5zł

Szczegóły wydarzenia

Ars Cameralis: Badanie terenowe nad ukraińską kulturą / koncert: Postman


„Ojczyzna to nie po prostu miejsce urodzenia, prawdziwa ojczyzna to miejsce zdolne cię zabijać nawet na odległość, podobnie jak matka powoli i nieodwracalnie zabija dorosłe dziecko, trzymając je przy sobie, krępując każdy jego ruch i myśl, swoją omotującą obecnością”.

Oksana Zabużko, „Badania terenowe nad ukraińskim seksem”, tłum. Katarzyna Kotyńska


OKSANA ZABUŻKO

Pisarka zaliczana do grona ukraińskich twórców najchętniej i najczęściej tłumaczonych na inne języki. Autorka kilku tomików poetyckich, opowiadań oraz powieści, które przyniosły jej uznanie w Europie, a na Ukrainie stały się dużymi sukcesami wydawniczymi. Powieść zatytułowana „Badania terenowe nad ukraińskim seksem” z 1996 roku stała się manifestem ukraińskiego feminizmu lat 90., z kolei „Muzeum porzuconych sekretów” – książka, za którą otrzymała Nagrodę Literacką Europy Środkowej „Angelus” – wzbudziła szereg kontrowersji, także poza granicami Ukrainy. Ponadto w języku polskim ukazały się: zbiór opowiadań „Siostro, siostro” oraz „Ukraiński palimpsest” – zapis rozmów, które z Oksaną Zabużko przeprowadziła Izabella Chruślińska. Oksana Zabużko jest postrzegana jako czołowa intelektualistka Ukrainy i cieszy się w swojej ojczyźnie dużym autorytetem. Bez wątpienia wpływają na to stale powracające w jej twórczości eseistycznej i publicystycznej wątki: przeszłość Ukrainy i jej kolonializm, próba uporania się z sowieckim dziedzictwem, nieustanne poszukiwanie nowej ukraińskiej tożsamości.


POSTMAN

Pod tą nazwą kryje się jednoosobowy pomysł Kostiantyna Pochtara, muzyka kojarzonego przede wszystkim z indie-rockową grupą 5Vymir, z którą nagrał dwa albumy („Mistolinia” oraz „New Names”) i wciąż regularnie koncertuje. Całkiem niedawno zapragnął jednak przemówić nieco innym głosem i wykonał gest dość charakterystyczny dla songwriterów na całym świecie. Po prostu zabrał ze sobą gitarę oraz kilka innych instrumentów i wsiadł do pociągu, by wyruszyć w trasę. Dzięki takiej decyzji jego ważny głos dociera do miast i miasteczek, choć nie wezbraną falą – raczej niespiesznie sączy się w małych klubach, a nawet... prywatnych mieszkaniach. Jeszcze w czasie studiów w Kijowie zainteresował się intrygującą formą – koncertami domowymi, na których pojawia się kilkanaście osób. Jak przyznawał w wywiadach, to zupełnie inny rodzaj kontaktu z publicznością niż występy w dużych salach koncertowych dla kilkuset słuchaczy. Postman to przede wszystkim akustyczne brzmienie gitarowe. Zapowiedzią tego niebanalnego wcielenia Kostiantyna Pochtara była już debiutancka epka zatytułowana „Baly i Korabli”, z mocno folkowym uderzeniem. Mocnym na tyle, że tytułowy utwór znalazł się na liście 100 najlepszych kompozycji powstałych na Ukrainie w 2015 roku, a album trafił do wielu podsumowań najważniejszych muzycznych wydarzeń. Na kolejnym wydawnictwie, zatytułowanym „Context”, które ukazało się w 2016 roku, artysta nie tylko wykorzystuje charakterystyczne dla niego środki wyrazu, ale sięga też do innych źródeł. Stąd oprócz gitary i harmonijki ustnej pojawiają się skrzypce, a w warstwie czysto brzmieniowej można odnaleźć odniesienia do muzyki barokowej. Sam muzyk przyznaje, że muzyka klasyczna była mu bliska od dawna (fascynował się instrumentami strunowymi), i niejednokrotnie zastanawiał się, jak jego kompozycje brzmiałyby w orkiestrowych aranżacjach. Postman nie ukrywa fascynacji muzycznymi doświadczeniami lat 60. i kreślonymi przez ówczesnych muzyków wizjami świata, przepełnionymi miłością i przesłaniem pokoju. To o tyle istotne, że stara się również żywo reagować na zmiany zachodzące w ukraińskim społeczeństwie. We wrześniu ukazała się trzecia epka artysty, zatytułowana „Being High”. Znalazły się na niej cztery utwory anglojęzyczne, utrzymane w duchu psychodelicznego folku. Wszystkie utwory zostały nagrane przy użyciu metody przepuszczania muzyki przez taśmę magnetyczną, dzięki czemu zyskały analogowy charakter i dźwięk.


SZYMON KLOSKA

Lubi mówić i pisać o książkach, dlatego nierzadko można go usłyszeć w radiu bądź czytać na łamach prasy. Od ponad dziesięciu lat współprowadzi audycję „Piątka z literatury” na falach RMF Classic. Publikował też m.in. w „Tygodniku Powszechnym” czy „Bluszczu”. Przez wiele lat był związany z Instytutem Książki, a od stycznia tego roku pracuje na rzecz programu Kraków Miasto Literatury UNESCO. Wraz z Agnieszką Karp-Szymańską i Łukaszem Dębskim wymyślił Festiwal Literatury dla Dzieci. 

Źródło: Materiały promocyjne organizatora.

Gdzie:

  • Kinoteatr Rialto, Św. Jana 24, Katowice

Facebook